Snaha privlastňovať si rôzne predmety sprevádza ľudstvo už od jeho počiatkov. Sám biblický Adam, podľa legendy, prijal zakázané ovocie a spoločne s Evou uvrhli týmto činom na ľudstvo dedičný hriech. Ich túžba po zakázanom jablku bola tak trýznivá, že ju nevydržali a privlastnili si jedinú vec, na ktorú nemali v Edene, božskej záhrade, nárok. V staroveku, období ktoré sa príznačne v marxistickej filozofií nazýva otrokárskou spoločnosťou, je pre fenomén súkromného vlastníctva typická možnosť vlastnenia živých bytostí, živých ľudí – otrokov. De iure aj de facto teda niekto, kto na to mal, mohol disponovať s životmi ľudí, ktorých svaly využíval na prácu a ktorých považoval za hovoriaci dobytok. Pre otrokára neznamenal život otroka viac, ako dnes život prasaťa pre mäsiara. Dodnes nám o tom ako kedysi pohŕdali životmi zotročených, svedčia monumentálne pamiatky starovekého sveta, ktoré slúžili len jednému účelu; boli to obyčajné demonštrácie bohatstva, sily a absolútnosti moci jednotlivcov, nad masami utláčaných. Ako dobrý príklad nám môže poslúžiť Egypt. Faraóni Starej ríše si bežne nechávali stavať pyramídy, ktoré im stavali masy roľníckeho ľudu. Masy stavali obrovskú a ekonomicky nákladnú stavbu pre jediného človeka. Pochopiteľne si to egyptskí panovníci mohli dovoliť, veď mali nazhromaždené obrovské bohatstvá. Faraóni, ako predstavitelia elity, ovládali výrobné prostriedky. Svoje postavenie a nárok na vlastníctvo mohli zdôvodniť veľmi jednoducho, veď boli bohmi vyvolení nástupcovia svojich otcov. Faraón bol chápaný, ako akási dvojaká bytosť. Na jednej strane bol človekom a na druhej strane bol bohom. To bolo nespochybniteľné.
Dnes, našťastie, žijeme v dobe, kedy si môžeme dovoliť nahlas (ale nie príliš) spochybňovať a oponovať. Nikto nám nepríde odseknúť hlavu, alebo aspoň pre výstrahu ruku. Tak ako v otrokárskej a feudálnej spoločnosti, tak aj dnes existujú v našej spoločnosti obrovské majetkové rozdiely. Žijeme v období kapitalizmu, kde úlohu vlastníkov výrobných prostriedkov prebrala súdobá elita špičkových kapitalistov. Táto elita nemusí, ako bežný pracujúci človek, ráno vstávať a hľadať v skrini čisté ponožky, urobiť si desiatu a utekať na autobus do práce. Títo ľudia žijú z práce iných. Za nich pracujú robotníci, poľnohospodári, predavačky, manažéri, šoféri atd. Kapitalistická elita si len užíva luxus, ktorý si môže zaplatiť z práce iných. Zamestnanci totižto produkujú tovary a služby, z hodnoty ktorých dostanú len zlomok prostredníctvom mzdy. Ostatné pripadne kapitalistom, ktorí však pracovať nemusia. Vlastnia totižto výrobné prostriedky ako pôdu, továrne, elektrárne, vodárne, energetické zdroje, bane a iné. To im zabezpečuje, aby nemuseli žiť z práce vlastných rúk. Jednotlivci tak ovládajú to, čo je v podstate životne dôležité pre celú spoločnosť.
Práve fakt, že jednotlivci ovládajú spoločensky životne dôležité výrobné prostriedky, je prvá výčitka, ktorú môžeme vysloviť v súvislosti s kapitalistickým súkromným vlastníctvom. Ak Adam vzal zo stromu jablko a zjedol ho, pretože bol hladný, nemôžeme mu nič vytknúť. V prípade, že by sa dokonca rozdelil o to jablko s Evou, mohli by sme s istou dávkou humoru považovať Adama za akéhosi prvého socialistu. Ak by však povedal, že celý strom je jeho, môžeme mu vyčítať, že je to nespravodlivé, pretože na jeho plody by mal mať nárok každý, kto je hladný a to aj bez jeho dovolenia. Pochopiteľne je to len veľmi zjednodušený príklad, ale rovnako by sme mohli tvrdiť, že na elektrinu a vodu má nárok každý, kto je smädný a potrebuje si zasvietiť v kuchyni. Nemal by mať však ako jednotlivec nárok na to, aby mohol diktovať kto môže piť a svietiť. Tak ako moderná spoločnosť uvádza, že garantuje dodržiavanie ľudských práv bez rozdielu, tak by mala garantovať aj slušné žitie (nielen prežitie). V súčasnej spoločnosti si nedokážeme predstaviť, že by mal niekto právo rozhodovať o tom, kto bude a kto nebude mať ľudské práva. Nedokážeme si predstaviť situáciu, že by nejaký bohatý jednotlivec predával preukazy, ktorých držitelia by mali garantované ľudské práva. Na druhej strane je celkom normálne, že voda, potraviny alebo teplo z radiátorov je predajné ako tovar na trhu. Strategicky významné a pre spoločnosť životne dôležité výrobné prostriedky, by preto mali byť spoločné. Nemali by byť v rukách jednotlivcov, ale v rukách celej spoločnosti, pre ktorú sú dôležité. Ľudia majú právo na civilizovaný život, jedlo, vodu, svetlo, teplo, hygienu, bývanie, zdravotnú starostlivosť, kultúru a vlastne na všetko pre plnohodnotný život v Európe 21. storočia. Spoločnosť by to mala byť schopná zabezpečiť pre všetkých členov bez rozdielu. Práve preto by mali byť najdôležitejšie výrobné prostriedky spoločným vlastníctvom a nie súkromným.
Pre dnešných neoliberálnych mysliteľov je to absurdné tvrdenie. Neoliberalizmus ako ideologická opora kapitalistického
Tomáš Dvorský
Použitá literatúra:
Blaha, Ľuboš, 2006. Sociálna spravodlivosť a identita. Bratislava: SAV.
Hrubec, Marek, 2011. Postkapitalistické alternativy: ekonomická demokracie. In: Svet v bode obratu: Systémové alternatívy kapitalizmu. Bratislava: VEDA.