Tri mýty o Che Guevarovi

Búranie lží  je v dnešnej dobe výzvou, ale aj prioritou zástancov ľavice. Pravičiari okázalo zveličujú a klamú o ľavicovej politike a jej osobnostiach, pričom jedným z najzrejmejších príkladov je Ernesto Che Guevara. V tomto článku si vyvrátime tri najpopulárnejšie mýty mierené na jeho osobu.

Mäsiar La Cabaña?

Pejoratívna prezývka pre kubánskeho revolucionára často zaznieva v angličtine ako The Butcher of La Cabaña či španielčine El Carnicero de La Cabaña. Používajú ju ľudia, ktorí chcú zneuctiť a dehonestovať prácu Guevaru pre kubánsky ľud. The La Cabaña Trials bol súbor „súdnych“ procesov, ktoré trestali kolaborantov Batistovho režimu, priamo sa podieľajúcich na mučení a vraždách. Slová „súdne procesy“ treba brať s menšou rezervou vzhľadom na kontext turbulentných udalostí, ktoré sa v krajine odohrávali. Avšak aj v týchto komplikovaných podmienkach mali obžalovaní obhajcov. Procesy taktiež zahŕňali svedectvá nezávislých jedincov, prednesy prokurátorov a publikum, ktoré sa podieľalo na rozhodovaní o trestoch.

Osvaldo & Roberto Salas: A Revolution in Pictures: Fidel’s Cuba

Mýtus, že Che bol jedinou autoritou pri udeľovaní trestov a že sám vykonával popravy, je úplný výmysel. Viackrát bol v priebehu súdnych procesov udelený trest smrti. Tieto rozsudky však Che nevynášal svojvoľne. Zaznamenané boli aj prípady, keď sa perzekúcia postavila za miernejšie tresty ako verejnosť sama.

Nemilosrdnosť kubánskej verejnosti sa dá vysvetliť krutosťou, ktorej sa na nej dopustil Batistov režim. Vo veľkých mestách sa stavali hotely a kasína pre turistov z USA, zatiaľ čo zlé životné podmienky domorodých Kubáncov zostali ignorované. Pokiaľ ste neboli veľkostatkár, byrokrat alebo zahraničný investor, nestál váš život v batistovskej Kube za veľa. Kuba bola takáto: neexistujúca všeobecná zdravotná starostlivosť, nulová ochrana práv malých statkárov na vidieku, nízka gramotnosť či vysoká prevalencia nútenej prostitúcie v mestách.

Vrah a tyran?

Na rozdiel od prvej časti je tento argument proti Che viac rozšírený a pravdepodobne je tým, čo väčšina konzervatívcov pri jeho mene vysloví. Nazvať Ernesta Guevaru tyranom alebo diktátorom je proste lož. Che Guevara nikdy nebol vodcom žiadnej krajiny, či už Kuby, alebo hocijakej inej. V Kube po revolúcii spĺňal úlohu ministra ekonómie, ministra priemyslu a aj hlavy národnej banky. No už po piatich rokoch opustil svoju pozíciu vo vláde a odišiel z Kuby. Guevaru využívajú pravicoví komentátori na to, aby mohli do jednej osoby vteliť všetky (nimi predpokladané) chyby vtedajšej kubánskej vlády.

Ďalej je častým mýtom to, že bol Guevara masový vrah, ktorý zavrel veľký počet ľudí do koncentračných táborov. Kubánske „koncentračné tábory“ sa volali UMAPy  (Unidades Militares de Ayuda a la Produccíon – vojenské jednotky na podporu výroby) a boli to pracovné tábory, ktoré slúžili ako alternatíva povinnej vojenskej služby pre ľudí, ktorí nemohli alebo nechceli pracovať v armáde.

Zdroj: https://manuelzayas.wordpress.com/la-prensa-oficial-y-las-umap/

UMAPy fungovali iba štyri roky (1965 – 1969). Podmienky pracovníkov boli diskutabilné, ale znova treba analyzovať kontext Kubánskej revolúcie a uznať mnohé problémy, ktorým nová vláda Kuby čelila. Vhodné je taktiež podotknúť, že sa na Kube UMAPy založili v novembri 1965, teda sedem mesiacov po rezignácii Guevaru na všetky jeho vládne funkcie (apríl 1965).

Homofóbia?

V posledných rokoch tento argument vzrástol na popularite a pridal sa do veľkej kopy lží šírených o  Guevarovi. Na jeho popularizácii sa podieľa hlavne americká konzervatívna organizácia PragerU a pravicový komentátor Steven Crowder. Niežeby sa konzervatívci ako Crowder stavali proti homofóbii – sám Crowder v priebehu svojho podcastu o Guevarovi užíva hanlivú nadávku pre homosexuálov.

Odkiaľ však tvrdenie o Guevarovej homofóbii pochádza? Všetky zdroje ukazujú na jediný citát v knihe Motocyklové denníky od Guevaru, ktorú napísal na svojich cestách po Južnej Amerike:

„He was an introvert and was probably gay, too. The poor man was drunk and desperate because they hadn´t invited him to the party. He began to yell and insult people until some of them beat him up and gave him a black eye. This episode bothered us because apart from him being a sexual pervert and a bore, we liked him.“

Diarios de Motocicleta, Ernesto ´Che´ Guevara, Page 223

V tomto odseku Guevara rozpráva o spoločníkovi na cestách, ktorý bol introvert a „pravdepodobne gay“. Po jeho agresívnom výstupe v opitosti ho niektorí hostia zbili. Che poznamenal, že mu to vadilo, lebo napriek tomu, že bol perverzný a nudný, si ho celkom obľúbil.

Obsah citátu je diskutabilný. Nie je isté, či si Guevara myslel, že sú perverzní všetci homosexuáli alebo len daný jedinec. Vzhľadom na to, že toto je jediná zmienka o gay ľuďoch v knihách Che Guevaru, kde často rozoberal jednotlivé problematiky (politické aj sociálne), je pravdepodobné, že označoval iba daného jedinca.

Na druhej strane bola v jeho dobe homofóbia veľmi častá a akceptovaná, čiže je možné, že Che súhlasil s takým svetonázorom. Možné je už len špekulovať. Čo je však podstatné podotknúť, je, že sa pri písaní Motocyklových denníkov ešte Che za marxistu nepovažoval a žiadne ďalšie vyjadrenia k tejto tému uňho neboli zaznamenané.

Dnes je démonizovanie ľavice veľmi jednoduché. Lož dvakrát skočí, kým pravda urobí krok. Skutočnou hodnotou Ernesta Che Guevaru je odkaz, ktorý kubánskemu ľudu zanechal.

.

.

člen FĽM Západ

.

Zdroje:

Jon Lee Anderson – Che Guevara: A Revolutionary Life

https://youtu.be/nkBXFXwGuJE?si=HnqsTGVfQ54P33Uc

https://youtu.be/F5eFPgvhS60?si=DRQDa3K308Ljvx3J

https://www.marxists.org/archive/guevara/biography.htm

Zdieľať článok
Návrat hore