Známy raper, menej známy komunista

Lil Peep, vlastným menom Gustav Elijah Åhr, bol známy americký raper a spevák. Zomrel v roku 2017 na predávkovanie, keď mal iba 21 rokov. Starším generáciám toto meno nemusí byť známe, ale mládež ho určite registrovala. Pamätáme si jeho piesne, texty, farebné vlasy a vyžarujúcu osobnosť. Menej známa bola jeho inklinácia k marxizmu.

Starý otec komunista a historik

Starým otcom Lil Peepa bol americký ekonóm, historik, marxista-leninista a bývalý profesor Harvardu John Womack Jr. Na Harvarde vyučoval históriu a ekonomiku Latinskej Ameriky.

V roku 1959 absolvoval Harvard a v 60-tych rokoch sa vrátil, aby získal doktorát z histórie. V tom čase vydal jeho najvýznamnejšiu knihu „Zapata a mexická revolúcia“, ktorá mu dala medzinárodnú prestíž. Womack sa zameral na modernú mexickú históriu so záujmom o Kubu a Kolumbiu. Taktiež viedol výskum v oblasti agrárnej, priemyselnej a pracovnej histórie a neskôr presunul svoje zameranie na históriu miestnej robotníckej triedy. John je otec Lizy Womack, ktorá je matkou Lil Peepa. Johnov vplyv na jeho dcéru bol zjavný, keďže ona sama povedala, že vychovala svojich synov ako socialistov so zdravou nedôverou voči autorite.

Lil Peep so svojím starým otcom Johnom Womackom.
Každého všetko

V roku 2019 vyšiel dokument, ktorý zachytáva Lil Peepov život, s názvom Everybody’s Everything. Dokument bol natočený po jeho smrti, preto sa tam nachádzajú hlavne výpovede jeho blízkych a videozáznamy z jeho života. Dôležité je rozobrať význam názvu tohto dokumentu.

Lil Peep veril v rovnosť a trápilo ho, že nie všetci sú si rovní. Peep aj cez to, že bol populárny, nebol bohatý, skôr naopak, bol skromný a delil sa s ľuďmi. Dovolil ľuďom žiť v jeho dome, delil sa s nimi o svoje veci a peniaze. Robil to, pretože veril v koncept, že ľudia by sa mali deliť, aby všetci mali rovnako. Respektíve, aby všetci mali dostatok na zabezpečenie základných potrieb. To nie je dosiahnuteľné v kapitalizme, čoho si bol vedomý aj sám Peep.

Hudobný priemysel bez kapitalizmu

Lil Peep si uvedomoval, aké dôsledky má kapitalizmus na hudobný priemysel. V dokumente to spomína jeho matka Liza: „Mal veľké plány. Hovoril, že chce dostať kapitalizmus z hudobného priemyslu. Nechcel iba zmeniť hudbu, ale chcel urobiť zásadnú zmenu v štruktúre moci a v tom, kto tú moc má.“

Peep si uvedomoval, že v kapitalizme hudobníci nemajú tvorivú voľnosť a o ich hudbe často rozhodujú hudobné vydavateľstvá, s ktorými majú podpísané zmluvy. „Myslím si, že sa dosť trápil kvôli materializmu šoubiznisu,“ spomínala jeho matka. Peep raz prišiel domov a sťažoval sa jej: „Ach, vieš, kapitalizmus, je to strašné. Pozri sa, ako robia tieto rozhodnutia o mne a o tom, ako vyzerám, je to celé zlé. Chcem iba robiť hudbu.“

.

.

Samuel, člen FĽM Východ

Zdieľať článok
Návrat hore